Du som driver bedrift, har du noen noen gang tenkt over hvor stort eller lite et beløp må være, for at det skal bety noe for deg? Og hvor stor må summen være, før du gjør en ekstra innsats for å få inn beløpet som ikke er betalt?
I helgen kom jeg i prat med en hudpleier som driver egen salong. Det ble til at hun lurte på hva jeg driver med. For de som kjenner meg, så forteller jeg jo gladelig om det! At jeg brenner for regnskapsførere, og deres viktige bidrag til et mer effektivt næringsliv ved at de tilbyr gode tjenester til sine kunder, med fokus på samarbeid, automatisering og kontroll på likviditet. Ja, du skjønner sikkert tegningen..
Hudpleieren fortalte meg at hun hadde hatt en kunde på behandling. Behandlingen kostet 6 000 kroner, og denne gangen var visst bankkortet glemt hjemme.. Kunden ba derfor om å få en faktura. Det er jo ikke uvanlig, og siden dette var en kunde hun kjente godt, så sa hun ja til det.
Så viser det seg at kunden ikke betaler denne fakturaen. Verken etter purring på SMS eller e-post. Og kunden kommer heller ikke tilbake for ny behandling.
Les også: Automatisere purring og inkasso? Her er 10 gode grunner
Nå hadde det gått hele 2 år, men hun kjente fortsatt på at det ikke var greit. Så hun spurte meg hva jeg mente. Kunne hun fortsatt purre denne kunden, selv etter så lang tid? Hun orket jo egentlig ikke å styre med det, men..
Har du regnskapsfører? spurte jeg. Og, ja – det hadde hun, men hun hadde jo stort sett kontant salg, og purring var ikke noe hun vanligvis benyttet seg av, eller spurte regnskapsføreren om hjelp til.
Mitt klare råd til henne var derfor: Ta kontakt med regnskapsføreren din og få hjelp til å få inn de pengene!
Så ja, dette er definitivt et tema du kan snakke med regnskapsføreren din om. Regnskapsføreren skal være en sparringspartner og rådgiver når det dukker opp økonomiske spørsmål du ikke vet svaret på selv. Og regnskapsføreren kan også hjelpe deg med purring og inkasso, bistå deg med å lage en god rutine, eller automatisere dette for deg i økonomisystemet ditt.
Det er jo faktisk ikke greit å levere et produkt eller en tjeneste uten å få betalt.
Jeg lurer derfor på: Hvor mange ganger må du gå glipp av 6 000 kroner for at det skal bety noe for deg? Og synes du det er greit å levere en tjeneste, uten å få betalt?
For de aller, aller fleste så bør svaret på dette spørsmålet være ganske enkelt. Nei. Det er jo faktisk ikke greit å levere et produkt eller en tjeneste uten å få betalt.
For at du skal fortsette å kunne drive en bedrift og gjøre noe som du liker og synes er gøy, så må du passe på at pengene dine kommer inn. Du må ha et forhold til likviditeten din.
Har du god likviditet så har også bedriften din god betalingsevne – noe som betyr at du kan betale dine fakturaer i tide også.
Les også: Hvordan sørge for bedre likviditet?
Kjære, viktige regnskapsfører, mitt råd til deg: Har noen av kundene dine utestående beløp som har forfalt? Tilby din hjelp! Kundene dine trenger kontroll på utestående, og du er deres betrodde regnskapsfører.
Og vet du hva? Bruker du et ERP-system fra Visma, så har du en sømløs integrert løsning tilgjengelig. Det betyr en enklere jobb med fakturaoppfølgingen for både deg og kundene din – og som sikrer likviditeten som bidrar til at hjulene holdes i gang.