Amili Blogg - om likviditet, innsikt og teknologi

Fikk mer tid og bedre kontroll med skybasert økonomisystem

Skrevet av Hanne Groa | Oct 25, 2023 7:37:02 AM

Bredbåndsselskapet Midt IT forteller om hvordan de har forbedret likviditeten med Visma.net ERP i kombinasjon med AutoCollect. Nå håndterer de purringer og inkasso (nesten) helt automatisk.

Slik forklarer Wenche Fagerbekk i Midt IT hvordan det gikk med det forrige systemet de hadde for purring og inkasso. Med AutoCollect i Visma.net ERP har de enkel og god oversikt over utestående fakturaer.

– Vi ser at innbetalingene kommer raskere, sier hun.

Om Midt IT

Midt IT er et bredbåndsselskap på Støren i Sør-Trøndelag som har eksistert siden 2003. Midt Energi-konsernet består i tillegg av Midt Energi og Midt Elektro. Sammen leverer de fremtidsrettet energi, teknologi og tjenester innen strøm, solceller, bredbånd og elektro.

Med to ansatte som administrerer over 1000 bredbåndskunder, hadde Midt IT behov for en økonomiløsning som gjør det lett å ha oversikt over inn- og utgående fakturaer.

– Visma.net ERP dekker behovene vi har

Bredbåndsselskapet gikk over til Visma.net ERP og Payroll for noen år siden, etter å ha jobbet i Visma Global. Fagerbekk forklarer at overgangen var «litt vel spennende».

– Men det har gått seg bra til! Vi sparer mye tid på å slippe å punche manuelle innbetalinger. Systemet tolker, og kobler så innbetalingene opp mot åpne poster. Jeg vet også at det er mer automatikk vi kan skru på etterhvert som vi ser at behovet vokser.

Selskapet har også fått bygget en egen modul for kundekontrakter.

– Ja, Visma.net ERP er godt tilrettelagt for oss nå. Vi har for eksempel ikke månedsfakturering, men fakturerer kundene våre kvartalsvis. Dette har systemet fin støtte for.

Les mer om Visma.net ERP her

Integrasjon mellom systemene førte til slutten på dobbeltarbeid

Visma har tidligere manglet et godt tilbud for å håndtere purring og inkasso. Midt IT endte dermed opp med et eksternt system da de valgte Visma.net ERP i 2018, men det resulterte i «et fullstendig kaos».

– Kunder fikk dobbelt opp med inkasso, noen ganger ble flere kunder slått sammen og fakturaen gikk til én kunde. Det gikk utover både likviditeten og omdømmet vårt, forteller Fagerbekk.

I 2021 aktiverte derfor bedriften AutoCollect-tjenesten i Visma.net ERP.

– Det er veldig lettvint og fungerer fint. Integrasjonen mellom Visma.net ERP og AutoCollect er bra. Før måtte jeg gjøre en del dobbeltarbeid, men det er borte nå. Vi ser også at innbetalingene kommer raskere.

Fagerbekk har tatt i bruk en del av automatikken i AutoCollect.

– Jeg liker å ha muligheten til å kunne godkjenne hvem som skal motta inkassovarsel og inkasso, før det sendes til kunden. Da kan jeg luke ut de som eventuelt ikke skal ha. Det kan være ulike grunner til det.