Choose language

God oppfølging og bred kompetanse var utslagsgivende

God oppfølging og bred kompetanse var utslagsgivende
4:26

Som nylig fusjonert selskap, med fire separate nett og tilstedeværelse i fire kommuner, kjente Hardanger Energi Breiband AS på behovet for å samle både nett, systemer og leverandører. Med en kundegruppe som består av både privatkunder og bedrifter, i nærområder hvor “alle kjenner alle”, er det å skape og opprettholde gode kunderelasjoner, kanskje noe av det viktigste bedriften gjør.

Hardanger Energi Breiband God oppfølging og bred kompetanse var utslagsgivende

 

Historien til Hardanger Energi Breiband AS handler om lokale ildsjeler med et stort ønske om å levere bredbånd og IT-tjenester i eget nærområde. Til potensielle kunder bosatt mellom fjord og fjell. Og en oppstart basert på dugnadsånd.

Vi ønsket å fornye og forbedre - og ikke minst automatisere.


Etterhvert som kravene til kapasitet og tilbud ble større, ble også behovet for økt investering et faktum. 
Høsten 2022 kjøpte derfor Energiselskapet Hardanger AS opp Kinsarvik Breiband AS og Okapi AS. Etter fusjonen i juli 2023, så Hardanger Energi Breiband AS dagens lys. 

Ønsket å fornye og tenke nytt

- Med nytt navn, utvidet personalgruppe og et større nedslagsfelt, var det en del armer og bein i starten, forteller daglig leder, Jan Ove Meling. 

- Når vi først skulle gjøre noen endringer, var det derfor naturlig å tenke nytt rundt fakturering av kunder. Vi ønsket å fornye og forbedre - og ikke minst automatisere. Målet var derfor å gå fra kvartalsvis til månedlig fakturering. Det ville gi både kundene og oss mer forutsigbarhet når det kom til betaling

Store utfordringer underveis

Bredbåndsbedriften hadde allerede en fakturaløsning fra NetNordic. De ønsket derfor en partner og totalleverandør på fakturadistribusjon, reskontrohold og innfordring, som kunne lage en god integrasjon mot fakturaløsningen til NetNordic. Det skulle vise seg å by på store utfordringer.

Hos Visma Amili følte vi at vi ble tatt på alvor

- Vi valgte først en aktør som vi allerede hadde et forhold til. Vi ble lovet mye - og ingenting gikk som det skulle. I ren desperasjon jobbet vi hardt i flere måneder for å få på plass en minimumsløsning. NetNordic forsøkte å hjelpe til, men vi opplevde at aktøren vi hadde valgt, ikke gjennomførte og leverte etter avtale, forteller Jan Ove Meling. 

To dager før oppstart, innså Hardanger Energi Breiband at de ikke ville få på plass et nytt system for fakturaadministrasjon. I frykt for å sette kundene i en vanskelig økonomisk situasjon, måtte de nå se seg etter en ny partner på fakturering og innkreving.

Endelig!

-  Allerede langt bakpå, og midt i sommerferien, tok vi kontakt med Visma Amili. Her opplevde vi å bli møtt av kompetente fagfolk, både med teknisk- og regnskapsfaglig kompetanse. De så hvilken vanskelig situasjon vi var i, kastet seg rundt og hjalp oss. 

Hos Visma Amili følte vi at vi ble tatt på alvor. I tillegg så har vi nå en fakturaløsning som viser seg å være veldig, veldig god!

- Vi fikk betryggende tilbakemeldinger om at dette skulle de løse. Vi følte at vi ble tatt seriøst, og at de prioriterte oss i en kritisk fase - som var svært viktig for oss.

- Vi fikk en prosjektleder som gjorde en formidabel jobb. Sammen med NetNordic og resten av teamet i Visma Amili, fikk de løsningen opp og stå i løpet av en måned. Vi fikk dermed hentet oss inn, og kunne både fakturere og etterfakturere i august. Det var over forventning!

En utrolig god fakturaløsning

- At det gikk så raskt og smertefritt, er vi utrolig takknemlige for. Vår største bekymring var at utfordringene knyttet til fakturaadministrasjon skulle gå ut over kundene våre. I tillegg kunne det påvirke likviditeten negativt. Heldigvis så endte det med best case! Ingen av kundene våre fikk større fakturaer enn vanlig, og vi fikk lagt opp et godt løp for fakturering. 

- Hos Visma Amili følte vi at vi ble tatt på alvor. I tillegg så har vi nå en fakturaløsning som viser seg å være veldig, veldig god!

God oppfølging og bred kompetanse er nøkkelen

- Som kunde av Visma Amili opplever vi god oppfølging og bred kompetanse på tvers av fagfelt. Det er den viktigste grunnen til at vi kan anbefale tjenesten deres videre til andre!

Med grunnleggende systemer på plass, ser nå Hardanger Energi Breiband AS frem til å kunne jobbe med å tilby best mulige tjenester i sitt område. Og fokusere på å bygge fiber til kundene sine. 

Som kunde av Visma Amili opplever vi god oppfølging og bred kompetanse på tvers av fagfelt. Det er den viktigste grunnen til at vi kan anbefale tjenesten deres videre til andre!

- Med en god partner på fakturaadministrasjon, ser vi nå frem til økt satsning på å bygge ut tjenestene våre, så enda flere kunder kan dra nytte av dem. Og fortsette å levere tjenester og service som kundene våre er fornøyde med, avslutter Jan Ove Meling.

 

Related blog posts