I 2021 skulle Yve AS finne en leverandør for fakturadistribusjon og betalingsoppfølging. Les intervju med Herold Myrland, som er CTO og COO i Yve AS, om hvorfor valget falt på Visma Amili og hva han synes om samarbeidet så langt.
Yve er en nasjonal aktør innenfor energi, teknologi, tjenesteutvikling og bærekraft. Konsernet Yve ble etablert i 2021 og er i dag morselskap for fire solide strømselskaper: Ustekveikja Energi AS, Polar Kraft AS, Kraftriket AS og Smart Energi AS. Samlet har Yve-konsernet nærmere 250.000 kunder over hele landet.
- Herold Myrland, Yve AS.
Ved årsskiftet 2020/ 2021, da Yve- konsernet ble etablert, startet prosessen med å få på plass de beste løsningene for forretningssystemer. Dermed startet selskapet en omfattende anbudsprosess for å finne en leverandør som kunne dekke både fakturadistribusjon og betalingsoppfølging.
Herold Myrland er CTO og COO i Yve AS. Samt administrerende direktør for Polar Kraft AS. Ved årsskiftet 2020/ 2021 slo Polarkraft seg sammen med Kraftriket og dannet strømsalgkonsernet Yve.
- Herold Myrland
Anbudsprosessen var ferdig høsten 2021. Visma Amili og Yve AS startet opp prosjektet allerede i januar 2022. Oddgeir Grevskott er kundeansvarlig for Yve og har fulgt selskapet fra start.
Fra venstre: Herold Myrland i Yve AS, Oddgeir Grevskott i Visma Amili.
- Jeg ser på samarbeidet med Yve som en langvarig strategisk allianse. Vi spiller hverandre gode. Yve utfordrer oss på teknologi, innovasjon og produktutvikling, samtidig gir vi Yve unik innsikt og strategisk rådgiving rundt likviditet, økonomi og teknologi, forteller Oddgeir Grevskott.
Yve AS så flere fordeler ved å integrere tjenestene for fakturadistribusjon og betalingsoppfølging. Dette inkluderer forbedret likviditetsstyring, raskere faktureringsprosesser og styrket kundeservice.
- Fakturadistribusjon er en veldig kritisk tjeneste som må være i stand til å levere på et stadig økende fakturavolum. Vi får jo stadig flere kunder i takt med at vi skalerer selskapet, forteller Myrland.
Amili SEND, som er Visma Amilis løsning for fakturadistribusjon, sender fakturaer i den mest kostnadseffektive kanalen. Løsningen er automatisert og eliminerer feil knyttet til distribusjon. Amili Send håndterer 320 000 månedlige transaksjoner på vegne av Yve.
Visma Amili er en av få tilbydere på markedet som tilbyr helhetlige løsninger fra en faktura oppstår til den er betalt. Selskapets satsing på teknologi og innovasjon skilte Visma Amili fra de andre tradisjonelle inkassoselskapene.
Vi scorer jo helt i toppen på kundeservice. Det gjelder også det Visma Amili utfører på vegne av oss. Derfor er vi utrolig opptatt av at Visma Amili ikke bare opererer som et klassisk inkassoselskap som skal hente inn pengene. Det handler om teknologi, innovasjon, likviditet og fremtiden, fortsetter Myrland.
Visma Amili AS har som mål om å gjøre enhver utgående faktura til en innkommende betaling. Dette ved å utvikle fleksible og automatiserte tjenester for kredittstyring, fakturadistribusjon og betalingsoppfølging
Representanter fra både Yve og Amili og har jobbet tett sammen om prosjektet. Gjennom oppstartsmøter, workshops, møter, testing og tilbakemeldinger, innrømmer Herold at prosjektet har bydd på både opp- og nedturer.
- Fakturadistribusjon har fungert utmerket. Det er jo en tjeneste som er utrolig kritisk. Og har små rom for feilmarginer. Så skal det også sies at Visma Amili har jo vært gjennom et par systemskifter, hvor det er igjen litt rusk i maskineriet. Men alt i alt har samarbeidet fungert veldig bra, ifølge Myrland.
- Det er alltid rom for forbedringer, så det tar vi selvfølgelig med oss. Tilbakemeldinger gjør oss bedre, forteller Oddgeir Grevskott i Visma Amili.
- Vårt hovedoppdrag for Yve er å gjøre det enklere for Yves strømkunder å betale faktura. De kundene som har utfordringer med å betale regningene får profesjonell og god oppfølging. Vi har et eget strøm-team på vårt kundesenter som er dedikert Yve sine strømkunder. De gjør en kjempejobb, legger Oddgeir Grevskott til.
- Jeg brenner for teknologisk utvikling, og fremover ønsker jeg en enda tettere dialog med Visma Amili om nettopp dette. Spesielt rundt bruk av kunstig intelligens i mer effektive funksjoner. Det kan være på analysesiden, eller funksjoner som bidrar til å redusere risiko, forteller Myrland.
- Videre skal vi bruke data og innsikt til å identifisere muligheter eller sannsynlighet for tap innenfor ulike segmenter. Sammen med Visma Amili er det er mye spennende vi kan finne på, avslutter Myrland.
Med Herold Myrland i Yve AS og Oddgeir Grevskott i Visma Amili AS. Intervjuet ble holdt i forbindelse med Amili Charge Up' 24 - et digitalt kundearrangement som Amili arrangerte 6. juni 2024.