Choose language

Fjordkraft: Effektiv fakturering for fremtidig vekst

Strømgiganten Fjordkraft har navigert seg gjennom et markedet preget av høy konkurranse og stadig flere regulatoriske krav og føringer. Samarbeidet med Visma Amili ble nøkkelen til å håndtere noen av disse utfordringene. Blant annet ved å gjøre det enklere for kunder å motta, forstå og betale fakturaene. 

Fjordkraft og Visma Amili AS, sammen om fakturadistribusjon

Fjordkraft er en strømleverandør for hele Norge og leverer strøm til privatkunder, og til  bedrifter i privat og offentlig sektor. Fjordkraft er en del av Elmera Group. Visma Amili har flere kunder i Elmera Group, blant annet Trøndelag Kraft, Gudbrandsdal Energi og Fjordkraft Mobil. Fjordkraft logo

"Timing er en suksessfaktor for oss. Vi er helt avhengig av å stole på at fakturaene blir sendt ut til rett tid, i rett kanal".

Johanna Nilsson, Leder Faktura og Leveranse i Elmera Group. 

Amili SEND håndterer store mengder transaksjoner per år i Norden. Fjordkraft har et stort fakturavolum og er en av de aller viktigste kundene av Visma Amili. 

Valgte Visma Amili som leverandør for fakturadistribusjon

I 2018 inviterte Fjordkraft til omfattende konkurranse for leverandører av faktureringstjenester. Visma Amili ble valgt som foretrukken leverandør for fakturadistribusjon. Amili SEND, som er Visma Amilis løsning for fakturadistribusjon, sender fakturaer i den mest kostnadseffektive kanalen. Løsningen er automatisert og eliminerer feil knyttet til distribusjon. Amili SEND er markedsledende i energibransjen og en rekke strømleverandører i både Norge og Sverige bruker Visma Amili som leverandør for fakturadistribusjon. 

“Vi lette etter en partner som ikke bare kunne tilby toppmoderne teknologi og pålitelighet, men også forståelse for kundens behov og en visjon for fremtiden”, forteller Johanna Nilsson, i Elmera Group. 

Visma Amili og Fjordkraft startet samarbeidet vinteren 2019. Høsten 2024 ble Visma Amili og Fjordkraft enige om en forlengelse av avtalen i ytterligere 2 år. Oddgeir Grevskott er kundeansvarlig i Visma Amili og har overordnet ansvar for Fjordkraft. Grevskott har spilt en sentral rolle siden start. 

Fjordkraft og Visma Amili AS sammen i BergenFra venstre: Kjetil Waskaas, Per Idar Haholm, Oddgeir Grevskott og Johanna Nilsson. 

 

“Det at Fjordkraft velger å forlenge avtalen med oss er vi veldig stolte av. Det er høy konkurranse i markedet og vi jobber knallhardt for å levere produkter og tjenester i verdensklasse. Jeg ser veldig frem til to nye år, da vi har utrolig mye spennende på gang rundt produktutvikling” forteller Grevskott i Visma Amili.

Fakta om avtalen:

  • Månedlig distribusjon av faktura
  • Dette omfatter all fakturadistribusjon for både strøm og mobil (eFaktura, AvtaleGiro, SMS, Papirfaktura, ePost faktura og Peppol/EHF)

Forbedret fakturering med Amili SEND

Samarbeidet har gjort det mulig for Fjordkraft å bruke mindre tid på distribusjon av faktura. Rask og automatisert utsendelse av faktura, i den mest effektive kanal sikrer at kundene mottar fakturaene sine på en raskere og mer praktisk måte.

“Det er en vinn-vinn-situasjon: kundene nyter godt av enklere løsninger, mens vi ser en mer effektiv betalingsstrøm” forteller Nilsson. 

Pålitelighet: En kritisk faktor ved høyt fakturavolum

Fjordkraft sender ut hundretusenvis av strømfakturaer til sine kunder hver eneste måned. Da er det helt essensielt at faktureringsrutinene er effektive og pålitelige. 

“Timing er en suksessfaktor for oss. Vi er helt avhengig av å stole på at fakturaene blir sendt ut til rett tid, i rett kanal”, forteller Nilsson. 

Fakturaprosessen er en kritisk del av kontantstrømmen og likviditet. Da er det avgjørende at distribusjonsprosessen skjer sikkert, effektivt og korrekt. Fra produksjon av faktura til betaling kommer inn. 

“Vi jobber hele tiden for å holde andelen av fakturer som går til inkasso nede. Sammen kan vi bidra til å optimalisere hvordan Fjordkraft reduserer forfalte fakturaer og får raskere betalt”, legger Grevskott til. 

Visma Amilis mål om å gjøre enhver utgående faktura til en innkommende betaling så raskt og effektivt som mulig. En stabil kontantstrøm gir bedre muligheter for å planlegge og budsjettere fremtidige investeringer og utgifter, samtidig som det reduserer risiko knyttet til likviditet. 

Gjennomfakturering: Alt i en faktura

Faktureringsprossen for for strømleverandøren er kompleks. Amili SEND har en skreddersydd løsning som håndterer Fjordkrafts oppfølging av gjennomfakturering. Samtidig automatiseres fakturaflyten mellom Fjordkraft og nettselskapene. 

“Det har vært helt avgjørende å ha dette på plass nettopp for å imøtekomme kundenes behov og preferanser. Det skal være enkelt for våre kunder å forstå og å betale fakturaen”, forteller Nilsson. 

Gjennomfakturering betyr at kunden mottar én strømfaktura med både strømforbruk og nettleie, i stedet for to ulike fakturaer.

Fjordkraft: En drømmekunde

Visma Amili gjør alltid en vurdering før selskapet deltar i større anbud. Først skal det avdekkes at selskapets tjenestespekter passer leveransen, og for det andre skal selskapet ha en reell sjanse for å vinne kontrakten. 

“Da vi vurderte om vi skulle delta på Fjordkraft sin konkurranse var vi ikke i tvil. Fjordkraft er en drømmekunde. Vi var sikre på at det var en mulighet til å vinne, gjennom et grundig arbeid i prosessen. Gleden var stor da vi ble valgt i 2018” smiler Grevskott. 

Oddgeir Grevskott i Visma Amili AS

Amili SEND håndterer store mengder transaksjoner per år i Norden. Fjordkraft har et stort volum og blir en av de aller viktigste kundene for selskapet i årene som kommer. Visma Amili ønsker å være en rådgiver for Fjordkraft i en verden hvor innovasjonen går raskere enn noen gang, og som resultat at nye behov melder seg løpende.

Utsikter for fremtiden 

Fremover vil Fjordkraft, gjennom sitt morselskap Elmera Group, dra nytte av Visma Amilis evne til å levere tjenester av samme kvalitet i både Norge og Sverige. Dette er noe som er avgjørende i deres planer om å forbedre og videreutvikle tjenestene. "For oss er det viktig at Visma Amili kan vokse sammen med oss og møte våre fremtidige behov" sier Nilsson i Fjordkraft. 

Visma Amili ser også muligheter for å utvide samarbeidet ytterligere innen inkassotjenester, noe som kan representere et neste steg i partnerskapet med Elmera Group.

Med et solid fundament og klare vekstplaner fortsetter samarbeidet mellom Fjordkraft og Visma Amili å være et eksempel på hvordan strategiske partnerskap kan gi reell verdi både for selskapene og deres kunder.

Related blog posts