Å sikre at pengene kommer inn til rett tid er kritisk for enhver bedrift. Men hva skjer når en kunde ikke betaler, selv etter gjentatte påminnelser? Da kan saken gå videre til rettslig inkasso. I denne artikkelen forklarer advokaten vår Espen Rustad hva rettslig inkasso er, og hvordan disse prosessene kan hjelpe bedrifter å få inn pengene de har krav på. 
Når en faktura forblir ubetalt etter gjentatte purringer, inkassovarsel og inkassobrev, det vil si når utenrettslig løsning ikke har ført frem, er neste steg rettslig inkasso. Dette er en juridisk prosess hvor en kreditor tar saken inn i rettssystemet for å få dekket kravet sitt. Rettslig inkasso brukes som et samlebegrep for all innkreving av gjeld ved bruk av Namsmyndighetene og/eller rettsapparatet.
Hva er en kreditor?
En kreditor er en person eller bedrift som har krav på en ytelse fra en annen part. Som oftest er ytelsen penger, som følge av å ha lånt ut penger eller levert en vare og/eller tjeneste. 
Les også: Inkassosatser og gebyrer
Den største fordelen med rettslig inkasso er at det gir kreditor tilgang til namsmannens virkemidler. Namsmannen har nemlig myndighet til å benytte ulike tvangsmidler som inkassoselskaper ikke har rett til å bruke. Dette inkluderer eksempelvis å ta pant i eiendeler eller lønnstrekk. Andre fordeler med rettslig inkasso:
Les også: Få hjelp med utestående fordringer
Hva er foreldelsesfrist? 
Foreldelsesfrist forteller hvor lenge en kreditor har rett til å kreve inn et økonomisk krav. Dersom man ikke har lykkes med innkrevingen før fristen går ut, mister kreditor retten til å kreve betalt. Da blir kravet foreldet. Foreldelsen kan utsettes eller forlenges ved at sluttkunde erkjenner kravet, innbetaler deler av kravet eller ved rettslig behandling av kravet. Normal foreldelse er tre år, regnet fra avtalt forfall/betalingstidspunkt. 
Om den rettslige prosessen ikke gir løsning, så etableres en ny foreldelsesfrist på 10 år. Denne vil kunne fornyes ved delbetalinger, erkjennelse eller ny tvangsfullbyrdelse.
En rettslig inkassoprosess kan startes via et inkassoselskap eller av kreditor selv. Krav hvor det ikke er kommet innsigelser på, kalt uomtvistede krav, sendes direkte til tvangsfullbyrdelse hos namsmyndighetene (se punkt 3).
Her er en forenklet oversikt over hvordan en sak med innsigelser typisk behandles:
Å håndtere ubetalte fakturaer og prosessen rundt rettslig inkasso kan virke krevende, men heldigvis finnes det hjelp som gjør det enklere for deg som kreditor. Vi i Visma Amili har lang erfaring og tilbyr gode, digitale løsninger som gir deg full kontroll og trygghet. Vi tar hånd om hele prosessen for deg – fra den første påminnelsen til en eventuell rettslig oppfølging.