Amili Blogg - om likviditet, innsikt og teknologi

Ice: Effektivitet, vekst og hard konkurranse

Skrevet av Selma Fallsen | Oct 23, 2023 8:21:03 AM

Telekom kan være en krevende og kapitalintensiv bransje. Det vet ice mye om. Da er det viktig at faktura- og inkassoprosessene er effektive. Visma Amili hjelper ice med å få inn innbetalinger raskt gjennom et godt og tett samarbeid.

Sommeren 2015 satte ice opp sin aller første mobilmast i Norge. I dag er selskapet Norges tredje største mobiloperatør, med mål om 1 million kunder i løpet av 2025.  

– For å kunne kjempe mot de store aktørene er vi nødt til å utfordre for å vokse, forteller Nordin Bouhmidi, Billing Manager i ice. 

ice er eid av Lyse AS, et norsk industrikonsern med virksomhet innen energi, telekom og infrastruktur. Helt siden ice lanserte mobiltelefoni og startet utbygging av mobilnettet, har selskapet jobbet mot målet om å utfordre og forbedre det norske mobilmarkedet, til det beste for norske bedrifter og forbrukere.  

Økning i fakturaer, synkende inkassotrend 

I 2015 startet ice samarbeidet med Visma Amili om fakturerings- og reskontro-tjenester. Her løses alt fra faktura blir sendt til betaling er registrert. 

– Vi oppfordrer privatkundene til å ha efaktura som foretrukket fakturatype, og EHF hos bedriftskundene. Så vet vi at noen foretrekker andre kanaler eller brev. Dette tar vi hensyn til, forteller Nordin Bouhmidi. 

                                             Nordin Bouhmidi, Billing Manager i Ice Norge

Nordin Bouhmidi har ansvar for all utgående fakturering til ice sine kunder. Antall utgående fakturaer har vokst i takt med kundebasen. Dette har medført høyere krav til gode faktureringsrutiner.  

– Da vi startet å samarbeide med Visma Amili i 2015 hadde vi omtrent 43 000 kunder med mobilabonnement hos ice. I dag ligger vi på 750 000 kunder. For ikke å nevne at vi sendte ut 700 000 fakturaer i 2016. I 2022 var dette tallet hele 6 millioner. Det er jo helt rått! smiler Nordin stolt.  

Siv Hege Sørli, Service Delivery Manager i Visma Amili er kundeansvarlig for ice og holder en tett dialog med Nordin og hans kolleger jevnlig.  

– Vårt aller viktigste oppdrag for ice er å hjelpe dem med å få inn pengene så raskt og effektivt som mulig, forteller Siv Hege.  

En viktig del av dette arbeidet er å holde andelen faktura som går til inkasso lav.  Til tross for vekst i kundebase og dermed flere fakturautsendelser, har inkassoandelen hatt en synkende trend. I 2022 gikk under 1% av fakturaene til inkasso.  

– Det er resultatet av et samarbeid hvor kunden alltid er oppdatert og engasjert, smiler Siv Hege Sørli.  

Les også: Vattenfall: Sparer 100 timer i måneden på enklere fakturering.

Kontinuerlig forbedring gir fornøyde kunder 

De aller fleste som bytter mobilabonnement velger ice. Å opprettholde den konkurransefordelen krever at kundene er fornøyde – til enhver tid. 

Vårt aller viktigste oppdrag for ice er å hjelpe dem med å få inn pengene så raskt og effektivt som mulig

Siv Hege Sørli, Service Delivery Manager, Visma Amili AS

– Vi ønsker å bli oppfattet som smidige og enkle å ha med å gjøre når det kommer til betalingsopplevelsen. Vi er nødt til å være oppdatert på betalingsløsninger og muligheter innenfor dette. Her får vi gode råd og veiledning fra Visma Amili , forklarer Nordin.  

                                             De fleste som bytter mobilabonnement velger ice.

Nylig lanserte ice betalingsløsningen Zettr for å imøtekomme kundenes behov for å gjøre det enkelt å betale fakturaen. Med løsningen får privatkundene en betalingslink i både SMS (purringer) og e-post (fakturaer). Neste steg er å gjøre løsningen tilgjengelig via Min Side og i ice-appen. 

Vil du høre mer om våre løsninger? Kontakt oss for en demo eller en hyggelig prat.

Stadig utvikling i teknologi stiller skyhøye krav til samarbeid 

– ice er avhengig av at vi er en samarbeidspartner som kan henge seg på behovene deres kjapt. Bransjen endrer seg lynraskt, så vi er nødt til å kunne hive oss rundt når ice skal levere.  

– Det er veldig viktig at Visma Amili er dynamiske og kapable til å «snu seg fort». Det er knallhard konkurranse i telekom og vi er nødt til å operere i et høyt tempo for å overleve. Muligheten til å levere på ønsker fra ice er nøkkelen til suksess for oss, og der har vi opplevd Visma Amili som meget gode, forteller Nordin.  

Les også: God oppfølging og bred kompetanse var utslagsgivende. 

– Vi spiller hverandre gode 

– Vi har hatt et godt samarbeid med Visma Amili. Vi oppfatter Visma Amili som imøtekommende, fleksible og tilgjengelige. Dette har ført til et langt og godt samarbeid så langt, forteller Nordin.

Siv Hege trekker frem kravene fra ice som noe svært positivt for egen og selskapets utvikling. 

                                             Siv Hege Sørli, Service Delivery Manager i Visma Amili.

– Vi prøver nye ting, analyserer, justerer og tilpasser løsningene våre. ice utfordrer oss, men på samme måte utfordrer vi ice til å satse på vår teknologi og ekspertise. I tillegg er ice med på å påvirke hvordan løsningen skal utvikles. Vi spiller hverandre gode med andre ord, smiler Siv Hege.  

Økt vekst medfører økt samfunnsansvar 

– Vi har utfordret de fleste aspektene innenfor norsk telekom – nå har turen kommet til bærekraft. ice er miljøfyrtårn-sertifisert og bærekraft er absolutt et fokusområde for oss fremover. Vi ønsker å gjøre det vi kan for å bidra til å skape et nullutslippssamfunn, og det er viktig for oss at våre samarbeidspartnere deler vår visjon, forklarer Nordin. 

– Visma Amili som leverandør har også et viktig samfunnsansvar. I økonomisk usikre tider er det viktigere enn noen gang å hjelpe bedriftene med å få betalt. ice er et godt eksempel på å et selskap som har turt å satse og utfordret det som var et duopol bestående av Telenor og Telia som aktører. I dag er selskapet en solid arbeidsplass og sørger for sunn konkurranse i telekom-bransjen.  

Vi har hatt et godt samarbeid med Visma Amili. Vi oppfatter Visma Amili som imøtekommende, fleksible og tilgjengelige. Dette har ført til et langt og godt samarbeid så langt, forteller Nordin.  

 

Nordin Bouhmidi, Billing Manager, ice

God likviditet gir mulighet til å satse  

– Å få betalt så raskt som mulig bidrar til god likviditet, som igjen gir oss muligheten til å investere og utvikle oss, forteller Nordin.  

Og utvikling er viktig for ice. Det skal satses på bredere produktportefølje, flere tilleggstjenester, økt brukervennlighet, styrket dekning og byggingen av 5G-nett. Det må til når det settes mål om å vokse til én million kunder på kort tid. 

– Vi skal alltid bli bedre. Vi har allerede oppnådd stor suksess med Visma Amili, men denne reisen har bare så vidt begynt, avslutter Nordin Bouhmidi.