Sommeren nærmer seg, og det er mye som skal forberedes før ferieavviklingen. En viktig oppgave du ikke bør overse, er å rydde opp i kundereskontroen. Her er noen tips til hvordan du kan få kontroll på forfalte fakturaer og sikre en bedre kontantstrøm før ferien:
Sørg for at alle innbetalinger er matchet med de riktige fakturaene og at banken er avstemt. Løpende oppdateringer gjør det lettere å ha oversikt og unngå feil.
Gå gjennom kunder og fakturaer som har purrefritak. Vurder om det fortsatt er riktig å ha purrefritak, eller om det er på tide å sende en purring.
Les også: Automatisere purring og inkasso? Her er 10 gode grunner
Reklamasjoner som ikke er avklart, kan forsinke betalingen. Jo raskere du besvarer reklamasjoner skriftlig, desto raskere får du betalt. Kan kunden betale deler av fakturaen mens reklamasjonen behandles? Hvis dere ikke kommer til enighet, kan Forliksrådet være neste steg.
Noen ganger går selskaper konkurs, eller du har prøvd å få betalt over lang tid uten suksess. I slike tilfeller kan du tapsføre fakturaen. Husk at en faktura foreldes etter tre år. Vi som inkassoselskap kan fortsatt jobbe med å få innbetalingen, men du kan tapsføre i regnskapet ditt. Dette kan også påvirke likviditeten positivt ved tilbakeføring av mva.
Når du har sett over oppgavene i punktene 1 til 4, er kundereskontroen klar for å sende purringer på forfalte fakturaer. Visste du at de fleste betaler når de får en purring? Mange har rett og slett glemt fakturaen din. Vår anbefaling er at første purring bør være et inkassovarsel, da dette som regel blir prioritert foran vanlige betalingspåminnelser.
Les også: Når kan jeg sende inkassovarsel?
Hvis kunden fortsatt ikke betaler etter å ha mottatt inkassovarsel, er fakturaen klar for inkasso. Ønsker du å vite mer om hva som skjer når du sender en sak til inkasso? Lytt til vår episode om inkassosakens gang.
I mange selskaper er oppfølging av forfalte fakturaer en manuell jobb. Men i de fleste moderne økonomisystemer kan denne oppgaven automatiseres. Ikke bruk verdifull tid på manuelle oppgaver som teknologien kan hjelpe deg med – det sikrer også raskere betaling.
Bruker du et økonomisystem fra Visma? Bli kjent med AutoCollect! AutoCollect er en automatisert tjeneste for purring og inkasso, og er integrert med alle Visma sine økonomisystemer. Tjenesten gjør oppfølgingen for deg - og hjelper deg til å få raskere betalt. Vil du vite mer om AutoCollect? Les mer, fyll ut kontaktskjema eller finn tid til et møte med Marianne.
Ta tak i disse oppgavene nå, så kan du nyte en mer avslappet sommer med bedre oversikt over økonomien!