Tap av fordringer oppstår når en bedrift ikke klarer å kreve inn betaling for varer eller tjenester som er levert til en kunde. Dette kan resultere i en finansiell belastning, ettersom de utestående pengene regnes som tapt inntekt. Å minimere risikoen for tap krever effektive strategier som kredittsjekk, fakturaoppfølging og diversifisering av kundebasen.
Ingen bedrifter ønsker å se inntekter gå tapt, men tap på fordringer er dessverre noe mange opplever. Så hvordan kan bedriften din unngå det? Med noen enkle rutiner minimerer du risikoen. Les våre råd som kan bidra til å sikre bedriftens økonomi - og unngå ubehagelige overraskelser.
Det kan være flere årsaker til hvorfor du opplever tap på fordringer. Det er heldigvis flere tiltak du kan gjøre for å unngå det i fremtiden. Her er våre tips og anbefalinger:
Grunnsteinen i et sunt kundeforhold er tillit, men også forsiktighet. Vurder om du bør ta en kredittsjekk alle nye kunder før du tilbyr betalingsutsettelse. Det gir en indikasjon på betalingsevne og -vilje. Selv om 'Bedriften AS' kan virke som en pålitelig partner, kan en kredittsjekk avsløre risikofaktorer som øker risikoen for tap på fordringer..
Vær krystallklar når du kommuniserer betalingsvilkårene. Inkluder alltid forfallsdato, betalingsmetoder og konsekvenser av sen betaling i fakturaene. Et eksempel på dette kan være en formulering som: "Vennligst betal innen 10 dager for å unngå forsinkelsesrente på 2% per påbegynt måned.".
Effektiv oppfølging er nøkkelen til å få betalt. Send en påminnelse så snart fakturaen nærmer seg forfallsdato. Har fakturaen forfalt? Vær rask med å sende ut en purring eller et inkassovarsel. Oppfølging av fakturaen kan være forskjellen mellom å få betalt - eller et tap på fordringer.
Bruker du et økonomisystem, så finnes det automatiserte og innebygde tjenester for betalingsoppfølging. AutoCollect er en slik tjeneste. Aktiverer du tjenesten i økonomisystemet ditt, så håndterer den både purring og inkasso for deg, slik at du får raskere betalt.
Les også: Når kan jeg sende inkassovarsel?
Sender du ut mange fakturaer hver måned? Overlat faktureringen til profesjonelle. Det finnes ulike faktureringstjenester og tilbydere. For bedrifter med større volum kan det være smart å sette bort fakturadistribusjonen, for en mer effektiv og optimalisert utsendelse.
Å ha en diversifisert kundebase kan bidra til å redusere tap på fordringer. Det betyr at du ikke satser alt på én eller et fåtall kunder, men har flere kunder, av ulik størrelse, i ulike bransjer. Ved å diversifisere kundebasen din, fordeler du risikoen, slik at tap av én kunde ikke påvirker bedriftens økonomi kritisk.
Gjør det enkelt for kundene å betale ved å tilby flere betalingsalternativer. Ulike kunder har ulike preferanser - noen foretrekker kortbetaling, andre faktura eller Vipps. Tilbyr du flere betalingsvalg er sjansen større for å få betalt - og du unngår tap på fordringer.
Amili Pay gjør det enkelt å tilby ulike betalingsalternativer. Tjenesten bidrar samtidig til at du får raskere betalt og kundene dine får en bedre brukeropplevelse.
Å forebygge tap på fordringer er avgjørende for å sikre en god likviditet i bedriften. Ved å implementere kredittsjekker, ha klare betalingsvilkår, effektivisere oppfølgingsprosesser, og en diversifisert kundebase, kan bedrifter minimere risikoen for ubetalte fakturaer. Husk at en proaktiv tilnærming og god kommunikasjon ofte er den beste forsvarsmekanismen mot økonomisk tap. Har du gode rutiner og de riktige verktøyene som kan hjelpe deg med jobben, så er mye gjort.