Choose language

Drivstua & Amili: 20 år med godt samarbeid

Full kontroll på kontantstrømmen har alltid vært i fokus hos Drivstua Gartneri AS. Selskapet aktiverte AutoCollect i 2003, og har vært en trofast og lojal kunde gjennom 20 år. 

Drivstua har samarbeidet med Visma Amili i 20 år

- Det at systemet også tar seg av inntektsføring av innbetalte renter og gebyr skaper en veldig ryddig kundereskontro, forteller daglig leder i Drivstua, Ole Hogstad. 

Drivstua Gartneri har blomsterbutikk og gartneri med eget drivhus sentralt beliggende i Trondheim. I dag har selskapet rundt 17 ansatte.

20 år med AutoCollect

- Vi er tredje-generasjons familiebedrift og har drevet med blomsterlevering i Trondheim og omegn i over 70 år, forteller Hogstad. 

Ole har alltid vært nysgjerrig på teknologi. I 1988 pushet han derfor faren sin til å implementere økonomisystem til fordel for å føre regnskapet på papir. De startet med Origo, tidligere Micro 80 Super, men da Ole tok over driften etter sin far i 1997, innførte han Visma Business som økonomisystem.

- Kona og jeg er 3. generasjon i bedriften og vi har alltid hatt fokus på økonomi.. Da vi tok over,  hadde vi mange privatkunder som fikk faktura tilsendt og som måtte følges opp. Dette arbeidet utførte vi manuelt. Ole Hogstad er Daglig Leder i Drivstua

Ole Hogstad leste om AutoCollect i VisMagazin i 2003 (et magasin Visma sendte alle kunder på 2000-tallet). 

- Vi tok kontakt og meldte interesse umiddelbart. Vi har brukt tjenesten aktivt siden. 

Ole forteller at det ble brukt mye tid på å følge opp fakturaer med små beløp. Det var manuell gjennomgang av åpne poster for å holde kundereskontroen oppdatert og ajour. 

- Men dette ble jo historie med AutoCollect, fortsetter Ole.

Samme fag - kontinuerlig produktutvikling

Selv om faget er det samme, har teknologien bak AutoCollect aldri hatt pause. Einar Fjørtoft er produktspesialist i Visma Software AS og er grunnlegger av AutoCollect. Han har sørget for løpende utvikling og forbedring siden tjenesten ble lansert i 2003.  

- AutoCollect er et resultat av kontinuerlig utvikling i takt med teknologien. Det har aldri stått stille. Vi har fulgt med på kundene og markedets behov for å sørge for at tjenesten til enhver tid ligger i forkant. Mulighetene og funksjonene i AutoCollect er selvsagt på et helt annet nivå nå enn for 20 år siden.Slik må det være - og slik vil det fortsette fremover.  Allikevel er selve faget og det man ønsker å oppnå akkurat det samme, nemlig bedre likviditet og reduserte tap, forteller Fjørtoft. 

Les også: Visste du at AutoCollect har samlet inn 40 milliarder kroner?

Full kontroll på likviditeten til enhver tid

Drivstua melder om spart arbeidstid som et merkbart resultat av AutoCollect. 

- Vi har heldigvis stort sett hatt god likviditet, så fokuset vårt har nok vært å  sikre oss mot tap på fordringer. 

Flesteparten av privatkundene betaler med Vipps. Om lag 95% av bedriftskundene mottar EHF faktura, men likevel er det er noen betalinger som må følges opp

Drisvtua lever blomster i Trondheim og omegn

Til venstre: Drivstua Gartneri: Bilde fra 1960. Til høyre: Blomsterbilen på 90-tallet.

- AutoCollect sørger for at det skjer på en proff måte. Dette har igjen bidratt til å sikre likviditeten, fortsetter Hogstad. 

Les også: 5 tips til optimalisering av arbeidskapital

Mer tid på ekspertise, mindre tid på oppfølging

Å drive en faghandel, som en blomterbutikk er, krever mye arbeid. Drivstua håndterer alt fra mottak av ordre, lønnskjøring, og innkjøp av varer, til fakturering og betalingsoppfølging.  

- Vi har gode systemer på alt dette, derfor kan vi bruke mer tid på selve blomsterproduksjonen vi skal levere. 

- Besøk hos kolleger i Danmark resulterte i at vi gjorde deler av butikken tilgjengelig for selvbetjening. Ved å låse seg inn i butikken med Vipps, er butikken tilgjengelig for kundene våre hver dag mellom klokken 05:00-24:00. Dette ble innført i høst, og vi har fått positive tilbakemeldinger, forteller Hogstad. 

AutoCollect som konkurransekraft

Drivstua opererer i et marked der store nasjonale aktører dominerer.  

- Vi har en sterk posisjon i vårt lokale marked, men vi konkurrerer mot landsdekkende sentralstyrte aktører. Skal vi fortsette å bevare vår posisjon er vi nødt til å være frempå med å utnytte teknologien. 

- Fagekspertise om blomster er vårt hovedprodukt, men skal vi fortsette å beholde konkurransekraft må vi være i teten både teknologisk og miljømessig. Våre ambisjoner er å gjøre det vi gjør i dag, enda bedre i morgen. Vi skal  utnytte teknologien så langt det lar seg gjøre, forteller Ole Hogstad.

- Og derfor er AutoCollect like aktuelt i dag og i fremtiden, slik som for 20 år siden, avslutter Ole Hogstad. 

Målet til Visma Amili er å gjøre enhver utgående faktura til en innkommende betaling. 

Visma Amili takker for et trofast og fint kundeforhold og gleder oss til å være en del av forretningsreisen videre. 

Les også: Å automatisere purring og inkasso varet enkelt valg

 

 

Related blog posts