Kredittid er antall dager en kunde har til å betale for en vare eller tjeneste etter mottak, uten ekstra kostnader. Denne perioden tillater betalingsutsettelse fra leveringsdatoen, og varierer basert på avtalen mellom kjøper og selger. Kredittidens lengde kan påvirke både kjøperens likviditet og selgerens kontantstrøm.
Driver du en bedrift kan det være lurt å vurdere hvor lang kredittid du ønsker å gi kundene dine. Har du råd til å være "bank" for kundene dine? Har du kanskje utgifter til dine egne leverandører som du må betale? Da er det viktig å sørge for at kredittiden er så kort, at likviditeten din er god. Her er noen fordeler ved å redusere kredittiden:
Kortere kredittid fører til raskere betalinger fra kundene, noe som øker bedriftens likviditet. Dette betyr at bedriften har mer penger å rutte med for daglig drift, investeringer, og ikke minst; til å håndtere uforutsette utgifter.
Jo lengre tid en kunde har til å betale, desto større er risikoen for at betalingen uteblir. Redusere du kredittiden, bidrar du også til å redusere risikoen for tap på fordringer.
Les også: Tap på fordringer - hvordan unngå det?
Med bedre likviditet og kontantstrøm, reduserer du behovet for ekstern finansiering i form av lån og/eller kreditt, som ofte medfører ekstra kostnader for bedriften.
Med en kortere kredittid, får du betalinger raskere, som igjen betyr at du kan betale dine egne leverandører raskere. Det kan bidra til at du styrker forholdet ditt til egne leverandører - og at du selv kanskje kan oppnå bedre betingelser; som rabatter eller mer fleksible leveringsavtaler.
Det er enkelt å si "så kort som mulig", men her er det flere faktorer som spiller inn. Derfor bør du stille deg disse spørsmålene, når du vurderer hvor lang kredittiden bør være:
Generelt kan kredittider variere fra netto 10 dager til netto 60 dager - eller mer. Det er viktig å finne en god balanse som bidrar til god likviditet i bedriften, samtidig som bedriften er konkurransedyktig. Gjør du noen veloverveide tanker om det i forkant, kan du bidra til å skape gode kunderelasjoner ved å tilby fleksibilitet og forståelse for kundenes behov.