Choose language

Slik hjelper de kundene med betalingsoppfølging

Etter at regnskapsbyrået Hetor tok i bruk AutoCollect i PowerOffice Go, har de satt gode purrerutiner i fokus. Resultat: Kortere kredittid og bedre likviditet for kundene.

Regnskapskontoret Hetor Regnskapsservice AS holder til i Hønefoss. De ni ansatte utfører hele spekteret av regnskapstjenester for kundene sine. Inkludert bistand når det kommer til oppfølging av forfalte fakturaer.

– Vi bistår gjerne kundene våre med oppfølging av fakturaer som ikke har blitt betalt. For noen purrer vi fortløpende, mens for andre purrer vi etter ønske og forespørsel fra kunden. Det forteller Amund Gravdal, daglig leder i Hetor Regnskapsservice AS. 

Dette er Hetor Regnskapsservice AS

Daglig leder: Amund Gravdal
Antall ansatte: 9
Lokasjon: Hønefoss
Bransje: Regnskapsbyrå

Bruker Visma AutoCollect i PowerOffice Go

Sunn og solid økonomi med hjelp av effektive løsninger

Regnskapskontoret samarbeider med mange av kundene sine i PowerOffice Go, og har derfor aktivert den automatiserte purre- og inkasso tjenesten AutoCollect inne i økonomisystemet. 

– Vi har brukt AutoCollect i Visma Business i flere år og er veldig fornøyde med tjenesten. Vi ønsket oss et skybasert regnskapssystem i tillegg, og tok derfor i bruk PowerOffice Go i slutten av 2021. Da AutoCollect ble tilgjengelig i PowerOffice Go, var det derfor helt naturlig for oss å aktivere tjenesten på kundene våre der også.

Sparer mye tid

Den daglige lederen har jobbet i selskapet siden 2005, og har lang erfaring fra regnskapsbransjen. Inkludert det å drive med manuell oppfølging og purring.

– Før vi tok i bruk AutoCollect, purret vi direkte fra systemet. Videre oppfølging ble sendt manuelt til et inkassobyrå. Det funket fint det også, men å bruke en integrert løsning som AutoCollect sammen med AutoPay, gjør prosessen mye mer effektiv. 

Amund kan fortelle at de sparer mye tid nå som jobben med innfordring er mye mer automatisert. Det er i tillegg enkelt for kundene å selv få innsikt på hva som er status, når de kan holde seg oppdatert inne i PowerOffice Go

– Vi purrer både fortløpende og etter ønske fra kunden. Det viktigste for oss er at vi sammen finner en rutine som kunden er fornøyd med.

– Det viktigste er å finne en rutine kunden er trygg på

Regnskapskontoret har både små og mellomstore kunder, og spekteret av bransjer de jobber innen er bredt. Enkelte kunder har mye kredittsalg, og derfor mer utestående enn andre.

– Vi jobber i stor grad sammen med kundene våre. Kundene fakturerer selv, mens vi bokfører og remitterer inngående fakturaer som er godkjent på flyt. I Hetor Regnskapsservice AS har vi stort fokus på kundenes likviditet, så derfor bistår vi med betalingsoppfølging via AutoCollect, forteller Amund.

– Vi purrer både fortløpende og etter ønske fra kunden. Det viktigste for oss er at vi sammen finner en rutine som kunden er fornøyd med. Med AutoCollect-tjenesten er det uansett enkelt.

God betalingsoppfølging reduserer kredittiden

– Vi ser at det å bruke AutoCollect i PowerOffice Go gir oss muligheten til å tilby en tjeneste vi ikke hadde fra før. Kundene setter stor pris på at vi bistår når det kommer til purring og inkasso. Med AutoCollect som er integrert, er det både enkelt og effektivt.

Effekten er soleklar: Kortere kredittid som følge av gode purrerutiner i tjenesten.

– Vi opplever at kredittiden til kundene våre kortes ned. Noe som i stor grad påvirker likviditeten deres positivt. Bare det at våre kunders kunder opplever at ubetalte fakturaer purres, gjør at de betaler innen forfall neste gang. 

Vi opplever at kredittiden til kundene våre kortes ned, noe som i stor grad påvirker likviditeten deres positivt!

– Vår erfaring er at hvis du viser at du har gode rutiner for betalingsoppfølging, så blir det ikke like aktuelt å la være å betale, avslutter Amund.

Related blog posts